Hoppa till innehåll

Nyfrälst & fast…

05 september 2009

Japp, idag är det sannerligen Ulles 40-årsdag… Hon önskade ju sig en hund i 40-årspresent och det fick hon idag – ja, den är ju inte levererad än men bokad och ska hämtas nästa tisdag… En tik blir det, men vilken vet vi inte ännu utan det väljer Katarina, uppfödaren, ut åt oss. Hon ville veta vad vi ville använda hunden till för att kunna välja oss en så lämplig valp som möjligt och utställning och lydnad är två discipliner som jag vet att jag kommer att tävla i och det kanske kan vara lämpligt att låta ungarna köra lite agility och så kommer jag ju träna spår, viltspår, upplet och sök också, och Tommy lovade att vi skulle få hjälpa till vid eftersök om det bar sig så illa och av den mixen av intressen så kommer vi att få en valp som är i snyggt skick som lämpar sig för utställningar men det kommer även vara en livfull och aktiv valp som inte bara vill ligga på filten och såsa…

 

Hur som helst – mitt första kort på en Kooikervalp – ja, mitt första kort på en Kooikerhondje över huvud taget…

DSC_5430

Fast detta är inte någon hund som kommer att flytta hit till oss för den här kullen är 2 veckor yngre, men följande bilder är från “rätt” kull…

-“Klappa mig, klappa mig, klappa mig”…

DSC_5462

DSC_5473

Joanna får örat putsat…

 

DSC_5495

Det hände inte ofta, men ibland satt de så pass stilla att man kunde få en porträttbild på dem…

 

“-Titta, jag har fångat ett stort byte som jag håller på att döda nu !”

DSC_5514

DSC_5519

100% full fart tar till slut ut sin rätt även på dessa små charmtroll…

DSC_5520

Alla syskonen somnade direkt när de kom tillbaks till valphagen… Var vi verkligen så jobbiga ?

DSC_5522

Stolt mamma kikar genom gallret…

7 kommentarer
  1. Ulrika permalink
    06 september 2009 06:42

    iiihh… de var ju sååå söta 🙂

  2. Jessi permalink
    06 september 2009 07:24

    Haha, jag visste ju att ni inte bara kunde åka och titta…:D

    • hellemar permalink
      06 september 2009 19:20

      Nä, inte kan man bara åka och titta… Jag är ju mer hundmänniska än kattmänniska och saknaden efter Molle är stor men det har tagit emot att skaffa en ny tollare iom att jag ständigt kommer att jämföra med Molle i så fall vilket bara blir fel – både för mig, familjen och voffsingen, men så googladce jag runt, läste och gnuggade knölarna och hittade en ganska snarlik ras men ändå tillräckligt olik så visst fan visste jag vad som väntade jag också… 🙂

  3. 06 september 2009 07:44

    Hejsan! Hittade hit via Moonhavens gästbok och fann den första bilden i detta inlägg. Jag undrar om jag får lägga upp den på min blogg? Det är min hund som är pappa till valparna och jag har inte ännu hunnit träffa dem, får inte se dem förrän på söndag! 🙂 Lycka till med eran valp! Ni är som gjorda för en kooikerhondje med de grenarna ni är intresserade av. Själv tränar jag lydnad, viltspår och upplet med min med mycket gott resultat! Hälsningar Cecilia

    • hellemar permalink
      06 september 2009 19:27

      Hej och välkommen hit… 🙂
      Självklart får du lägga upp bilden på din blogg…
      Så du får inte träffa dem förrän på söndag ? Klaga inte – vi får inte träffa henne förrän på tisdag – men då blir det ju ”forever” så vi ska inte klaga vi heller…
      Jo, jag tror också att Kooikerhondje blir helt rätt – vi vill ju ha en hund som man kan använda praktiskt men som även är snygg att vila ögonen på… Vi är ju mycket av skogsmänniskor, så spår, viltspår, upplet, sök, kantarellsök mm är sådant som kommer att lekas varje dag, och jag älskade att tävla lydnad med Molle och likaså fara runt på utställningar och det vet jag att jag kommer att fortsätta med nu…

  4. 06 september 2009 08:20

    Grattis. En Kelly-valp det kan inte bli bättre. Jag har en halvbror Rocky och är jättenöjd. Verkligen en allround ras. Lycka till med det lilla livet.
    Hälsningar Monica o Rocky

    • hellemar permalink
      06 september 2009 19:27

      Hej och välkopmmen hit du också… Och stort tack ! Som sagt – jag är övertygad om att en kooiker är helt rätt för oss… 🙂

Kommentarer är stängda.